Είναι το 1ο ζώδιο στο σημείο του ζωδιακού, κυριαρχεί στον ουράνιο
θόλο από τις 21 Μαρτίου έως και 20 Απριλίου
, αν και υπάρχουν
διαφορετικές ημερολογιακές αποδόσεις σύμφωνα με τον παλαιό και τον
καινούργιο Ζωδιακό Κύκλο με τη συμπλήρωση του Οφιούχου. Πολικό
αντίθετό του o Zυγός και κυβερνήτης του ο Άρης.
Ο Κριός είναι το ζώδιο της Δημιουργικής Ορμής και
του Πνεύματος. Το σύμβολό του αναπαριστάνει τα κέρατα του Κριού,
ανήκει στο στοιχείο της Φωτιάς και τον Παρορμητικό Σταυρό. Είναι
ζώδιο θετικό και ενεργητικό. Συνδέεται με το κεφάλι και το μέταλλο
που του αντιστοιχεί είναι ο Σίδηρος. Ο πολύτιμος λίθος του είναι το
Διαμάντι και χρώμα του το Κόκκινο. Λουλούδι του είναι το Αγιόκλημα,
το Τριαντάφυλλο καθώς και όλα τα φυτά που φέρουν αγκάθια. Στο ζωικό
βασίλειο συνδέεται με το Κριάρι και την Κουκουβάγια. Στην ελληνική
Μυθολογία του αντιστοιχεί ο Φρίξος και η Έλλη. Κυβερνά χώρες όπως η
Αγγλία, η Γαλλία και η Γερμανία και πόλεις όπως η Νάπολη, η
Φλωρεντία, η Κρακοβία και το Μπίρμινγκχαμ. Οι δεκανείς που του
αντιστοιχούν είναι α΄ δεκανός Άρης- Δραστηριότητα, β΄ δεκανός
Ήλιος-Έξαρση και γ΄ δεκανός Αφροδίτη-Προπαγάνδα.
Στην Αιγυπτιακή Μυθολογία, το Κριάρι είναι σύμβολο
του Άμμωνα Ρα, που απεικονίζεται με τα κέρατα ή το κεφάλι του Κριού.
Είναι ο Παραμπράχμα της Ινδικής Φιλοσοφίας, το κέντρο των Kοσμικών
Δυνάμεων, το αδιαφοροποίητο σύνολο. Συμβολίζει επίσης το Ναφθαλί,
έναν από τους δώδεκα Γιους του Ιακώβ, που το όνομά του σημαίνει «ο
Κριός που αγωνίζεται». Σημάδεψε την ιστορία του Αβραάμ και
αντιστοιχεί στον Κριό που παγιδεύτηκε στο θάμνο. Στο Χριστιανικό
Συμβολισμό αντιστοιχεί στον Απόστολο Πέτρο. Στη Βαβυλώνα, όταν ο
ήλιος βρισκόταν στο σημείο του Κριού, συνήθιζαν να κάνουν θυσιαστικές
τελετές κριαριών, γιορτάζοντας ταυτόχρονα την Εαρινή Ισημερία. Σαν
πρώτο σημείο του Ζωδιακού, ο Κριός σημειώνει την έναρξη του
Αστρολογικού Νέου Έτους.
Ο Κριός είναι σύμβολο της δημιουργικής ορμής και του
πνεύματος στο ξεκίνημά του. Είναι το πρώτο σημείο του Ζωδιακού.
Επειδή ο Ζωδιακός είναι το σύμβολο του Κύκλου της Ύπαρξης, ο Κριός
σαν πρώτο σημείο, συμβολίζει την πρωταρχική αιτία ή κεραυνό, που
εξακοντίζεται από την Άκασα των Ιχθύων –οι Ιχθύες είναι τα
‘αρχέγονα ύδατα’.
Ο Κριός συμβολίζει την εναρκτήρια ορμή με την οποία
το παθητικό γίνεται ενεργητικό. Σχετίζεται λοιπόν με την αυγή και την
άνοιξη και γενικά με την έναρξη κάθε κύκλου προόδου ή δημιουργίας.
Ελέγχει το κεφάλι και τον εγκέφαλο, είναι τα όργανα εκείνα που
αποτελούν το κέντρο των φυσικών και πνευματικών δυνάμεων του
ανθρώπου.
Στον
Κριό αντιστοιχεί η φράση «Προβάλλω και από το πεδίο του νου
κυβερνώ’ και είναι το ‘Φως της ίδιας της Ζωής». Ο
Κριός είναι ένας από τους αστερισμούς του Παρορμητικού Σταυρού, που
είναι ο Σταυρός του Θεού, του Πατέρα και κατά συνέπεια της
Ενσαρκωμένης Μονάδας. Είναι η έκφραση της θέλησης ή της δύναμης μέσα
από τη μεγάλη δημιουργική διαδικασία. Όταν ο άνθρωπος που εξελίσσεται
μπει σε αυτό το σημείο του Παρορμητικού Σταυρού, γίνονται μέσα του
νέες διεργασίες. Ο άνθρωπος στον Κριό δεν αναγνωρίζει και δεν
ταυτίζεται πια ούτε με τη μορφή, αλλά ούτε και με την ψυχή, παρά με
τη θέληση της θεότητας και το αιώνιο σχέδιο της εξέλιξης. Αυτό το
σημείο ορίζει την απαρχή ενός κύκλου εκδήλωσης. Ο Κριός «ξυπνάει
τη θέληση να φτάσεις το κατώτερο και να το ελέγξεις, να γνωρίσεις το
έσχατο και έτσι να αντιμετωπίσεις όλη την εμπειρία».
Σε αυτό το Ζώδιο αντιστοιχούν τέσσερις αναφορές:
1.
Η έκφραση της θέλησης να Είσαι και να Κάνεις (Δημιουργία)
2.
Αποκάλυψη της δύναμης στην Εκδήλωση (Ύπαρξη)
3.
Είσοδος στη μάχη για τον Κύριο (Αγώνας)
4. Επίτευξη
της ενότητας μέσα από Προσπάθειες (Σύνθεση)
Οι προθέσεις των ατόμων που ανήκουν σε αυτό το
σημείο είναι πολύ απλές και άμεσες και για αυτό χρειάζονται πολύ
ελευθερία έκφρασης για να κάνουν αυτό που θέλουν με το δικό τους
ατομικό τρόπο. Συνήθως βιάζουν τα πράγματα λόγω της θεληματικής τους
δράσης. Είναι άτομα θαρραλέα, ενεργητικά, διεισδυτικά και
ριψοκίνδυνα. Το ελάττωμα που θα μπορούσαμε να πούμε πως τους
χαρακτηρίζει είναι ο εγωισμός και η παραγνώριση της λεπτομέρειας.
Είναι ευάλωτοι σε πονοκεφάλους και μικροατυχήματα εξαιτίας της
βιασύνης τους. Τα παιδιά αυτού του σημείου πρέπει να μαθαίνουν στην
έννοια αλλά και στην πράξη τη συνεργασία, για να μπορέσουν να
ξεφύγουν από τον ατομισμό τους. Αν μπορέσουν να ελέγξουν το ελάττωμα
του εγωισμού γίνονται θαυμάσιοι σύντροφοι και συνεργάτες. Γενικά,
μπορεί να είναι απαιτητικοί αλλά ποτέ δε γίνονται βαρετοί.
Η Αλίκη Μπέιλυ μας παρέχει τη δυνατότητα να
μελετήσουμε τα ζώδια μέσω των άθλων του Ηρακλή, στοχεύοντας στην
έρευνα της ανθρώπινης ύπαρξης, τόσο ατομικά ως ζηλωτές όσο και
συνολικά ως ανθρωπότητα. Το κύριο επίτευγμά τους είναι το «Άνθρωπε,
γνώθι σαυτόν» . Ο Ηρακλής αρχίζει τους άθλους του σαν ένα
απλό ανθρώπινο ον όπου μέσα από τις δοκιμασίες, αυτή η απλή εικόνα
της ύπαρξής του, αυτοανατρέπεται και γίνεται ένας θριαμβευτής ήρωας.
Έρχεται αντιμέτωπος με όλα τα σκοτεινά προσωπεία και τις επιθυμίες
του, τις αδυναμίες και τους φόβους του όπου, ολοκληρώνοντας τους
άθλους του τα έχει μετουσιώσει σε, διανόηση και ενόραση, σε θάρρος
και αφιέρωση, σε υπέρβαση και ισορροπία και, ολοκληρώνεται
ισορροπώντας στη δόμηση μιας ψυχής με παγκόσμια συνείδηση.
Μύθος
Τα Άλογα του Διομήδη O Διομήδης βασίλευε στη Θράκη, ήταν γιος του
Άρη και της Κυρήνης, και εκεί ανάτρεφε τα άλογα και τις πολεμικές του
φοράδες μέσα στους βάλτους της χώρας του. Όλοι όμως έτρεμαν στο
άκουσμά τους γιατί ήσαν άλογα θηριώδη που αφάνιζαν πέρα ως πέρα τη
χώρα προκαλώντας ζημιές και κανείς δεν μπόρεσε να τις περιορίσει, ενώ
ταυτόχρονα, στο διάβα τους, σκότωναν όλους τους ανθρώπους.
Ο Ηρακλής ζήτησε τη βοήθεια του φίλου του Άβδηρου
για την επίτευξη αυτού του άθλου και ξεκίνησαν το ταξίδι
καταστρώνοντας το σχέδιό τους. Μαζί και οι δύο ακολούθησαν τα άλογα
καθώς περιφέρονταν στις κοιλάδες και τους βάλτους και κατάφεραν να τα
περιορίσουν. Ο Ηρακλής έδωσε εντολή στην Άβδηρο να τα οδηγήσει στο
πλοίο, χωρίς όμως να τον βοηθήσει, με αποτέλεσμα τα άγρια άλογα να
τον ποδοπατήσουν, να τον κατασχίσουν και να ξεφύγουν μανιασμένα. Ο
Ηρακλής, σε μια δεύτερη προσπάθεια, τα μάντρωσε για άλλη μια φορά και
σοφότερος τώρα, τα έδεσε με αλυσίδες οδηγώντας τα στο πλοίο
απαλλάσσοντας την περιοχή από το κακό που έσπερναν.
Το σημείο του Κριού είναι η έναρξη του Ζωδιακού, των
άθλων, αλλά και της πορείας για την ανθρώπινη εξέλιξη. Είναι το ζώδιο
της φωτιάς, της ορμητικότητας, της λογικής, της δράσης. Η φλόγα
φωτίζει και διώχνει τον φόβο. Η τόλμη αναγκάζει τον αντίπαλο να
σκεφτεί και να ζυγίσει καλύτερα το ατόπημα της επιθετικότητας και η
ορμητικότητα αναζωπυρώνει την επιθυμία για επίτευξη των στόχων μας. Ο
άνθρωπος που είναι βυθισμένος στην μορφή και ζει κάτω από την
επίδραση της υλικής όψης, ακολουθεί θέλοντας και μη την ατραπό της
πλάνης και των φαινομένων. Αλλά ο Ηρακλής, υπερνικά την πλάνη και ως
ψυχή ακολουθεί τον αληθινό δρόμο, ανατρέπει την συνηθισμένη πορεία
μέσα στην ύλη και ως αφυπνισμένη ψυχή εκπληρώνει τους άθλους. Εδώ ο
Ηρακλής σαν ψυχή και ο Άβδηρος ως προσωπικότητα έπρεπε από κοινού να
φρουρήσουν τα καταστρεπτικά άλογα. Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι η
κατανόηση του μεγαλείου των άθλων του Ηρακλή καθώς και του
αυθορμητισμού, της επανάληψης και της συνεχής υπέρβασης του εαυτού,
που οδηγεί στην επιτυχής ολοκλήρωση των άθλων του.
Ο Ηρακλής άρχισε αυτόν τον άθλο με μερική αποτυχία,
σημαδεμένη από το θάνατο του φίλου του, όπως συμβαίνει συχνά με τον
ορμητικό, αλλά άπειρο ζηλωτή. Εδώ διαφαίνεται η λανθάνουσα συνείδηση
της ύπαρξης στο ξεκίνημα του ανθρώπου και στον κύκλο της εμπειρίας
που χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί η δύναμη της ζωής με ανιδιοτέλεια
και όχι για προσωπική ικανοποίηση και απληστία. Εδώ ο Ηρακλής έπρεπε
να αρχίσει μέσα από τον κόσμο των σκέψεων για να περάσει σε νοητικό
έλεγχο για την ολοκλήρωση του άθλου.
Κάρτα
Το
Ζώδιο του Κριού είναι το ορμητικότερο όλου του Ζωδιακού. Είναι η
κινητήρια δύναμη που θέτει τον τροχό σε κίνηση. Είναι η παρόρμηση για
ζωή και για κατανόηση. Είναι η δύναμη προσωποποιημένη. Κάτω από την
προστασία του Άρη, του Θεού του πολέμου που δεσπόζει σε αυτή την
κάρτα, βρίσκεται ο Κριός. Ο Κριός που τρέχει ορμητικά μαζί του στον
πόλεμο και στη νίκη. Γι’ αυτό και όλο το πλαίσιο της Κάρτας
εμφανίζεται κάτω από το συμβολισμό του Άρη και του Σιδήρου. Πρόκειται
για ένα σιδερόφραχτο ζώδιο που χάρη στην επιμονή του και την
ορμητικότητά του κατορθώνει να πετύχει το στόχο που έχει θέσει. Εδώ
όμως, κρύβεται και μια άλλη όψη. Τόσο απόλυτο είναι στην επιδίωξή του
που ουσιαστικά είναι εντελώς τυφλό, όσο αφορά την συνολική
αντιμετώπιση των πραγμάτων. Ακολουθεί τυφλά το ένστιχτό του και το
σκοπό του χωρίς να εξετάσει τίποτα πέρα από αυτό. Έτσι ο εγωισμός που
τον κατακλύζει αποτελεί μια σημαντική όψη του, όπως επίσης και η τάση
το να ακολουθεί το κοπάδι, να ακολουθεί τις ήδη πλατιά ανοιγμένες
κατευθυντήριες γραμμές και να μη μπορεί να επιλέξει δρόμους
μοναχικούς, πραγματικά δικούς του.
Η όλη εικόνα, δείχνει μια ηφαιστειακή περιοχή. Όλα
εδώ είναι στα χρώματα του Άρη και ο Θεός Άρης επικρατεί σε όλα τα
επίπεδα, σε όλες τις όψεις της Κάρτας. Στο πιο παχυλό επίπεδο
βλέπουμε να επικρατεί ο Κριός από όπου πήρε και την ονομασία του το
Ζώδιο. Εμφανίζεται με το κεφάλι χαμηλά να τρέχει ορμητικά προς το
στόχο, χωρίς να εξετάζει τίποτα στο περιβάλλον του. Τρέχει μαζί με
τον Άρη, την προσωποποίηση του πολέμου. Ο Άρης παριστάνεται με πλήρη
αρματωσιά να κρατάει αναμμένο τον πύρινο δαυλό για να ξορκίσει τους
εχθρούς του. Στο πέρασμά του αφήνει ερείπια κι αυτή είναι μια όψη του
ζώδιου που δε μπορεί να αγνοηθεί. Τραβάει ορμητικά μπροστά
τρομάζοντας τους εχθρούς του, τρομάζοντάς τους με την τρομερή ασπίδα
του.
Σε δεύτερο πλάνο βλέπουμε τη Θεά Τύχη που προχωράει
μπροστά με μια λυχνία στο ένα χέρι. Με το άλλο τεταμένο μπροστά σαν
οδηγό ψάχνει να βρει το δρόμο της αφού τα μάτια της είναι κλειστά.
Αυτή η Θεότητα δε θα μπορούσε να ενταχτεί σε κάποιο άλλο ζώδιο γιατί
πραγματικά ο Κριός διέπεται από τύχη. Όπως ο Άρης με τη Μέδουσα πάνω
στην ασπίδα του κατορθώνει να παγώσει τους εχθρούς του και να πετύχει
στο έργο του, έτσι σε ένα άλλο επίπεδο η Θεά Τύχη βοηθάει τον Κριό να
φτάσει με επιτυχία ακόμη και τον πιο δύσκολο στόχο του. Έτσι λοιπόν ο
Κριός μέσα από τα συντρίμμια και την καταστροφή βγαίνει κερδισμένος.
Μέσα από το πυρ και το σίδερο είναι ο νικητής και γι’ αυτό εδώ
τοποθετήθηκε η Κάρτα του Μάγου στο τρίτο επίπεδο της Κάρτας. Ο Μάγος
είναι αυτός που ελέγχει και καταχτάει την ύλη και τα τέσσερα στοιχεία
που την απαρτίζουν και ο Κριός με το δικό του τρόπο καταχτά τις
επιδιώξεις. Αν λοιπόν το δούμε από ένα πολύ λεπτό και ανώτερο
επίπεδο, όπου οι αρνητικές πλευρές εξασθενίζουν και προβάλλονται μόνο
οι θετικές όψεις, τότε πραγματικά ο Κριός μπορεί να συσχετιστεί με
την μορφή του Μάγου, ο οποίος γνωρίζει πώς να χειριστεί την ύλη. Στο
κάτω μέρος της εικόνας βρίσκεται μια σαύρα που δείχνει την πανάρχαια
προέλευση του Κριού, και ότι ουσιαστικά στον κύκλο των ημερών που
βρισκόμαστε δεν αποτελεί παρά μια προϊστορική όψη. Τα κόκκινα καφέ
χρώματα της εικόνας δείχνουν καλύτερα τον ηφαιστειακό αναβρασμό του
Κριού. Μια δύναμη έτοιμη πάντα να ξεσπάσει, μια δύναμη καταστροφική
και δημιουργική.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ο άνθρωπος για να κατανοήσει τη φύση θέλησε να την
ταξινομήσει. Τα ουράνια σώματα πάντα τον έλκυαν, ίσως γιατί είναι
μακριά του και επειδή η ψυχή του ζητάει πάντα να πετύχει το
ακατόρθωτο γι’ αυτόν. Ταξινόμησε τη φύση και τη χώρισε σε 12
ζώδια που το καθένα αντιστοιχεί σε ορισμένες δυνάμεις που η
αντανάκλασή τους επηρεάζουν τη φύση και κατ’ επέκταση κι εμάς.
Πώς θα μπορούσαμε να εξηγήσουμε τις εξάρσεις μας; Την καλή ή την κακή
διάθεσή μας; Χρειάζεται μια εξήγηση, μια δικαιολογία. Οι ενεργειακές
δυνάμεις που έρχονται από τον Ήλιο, τους πλανήτες, οι αστρικές
ενέργειες, οι Συμπαντικές, δεν μπορούν παρά να μας επηρεάζουν, πώς
όμως και σε τι;
Οι αστρονόμοι και οι αστρολόγοι προσπαθούν να
ανιχνεύσουν τα κρυμμένα, όπως λένε, μυστικά του σύμπαντος με
ποικίλους τρόπους. Η αμπώτιδα και η πλημμυρίδα, οι σεισμοί, οι
πλημμύρες, η ξηρασία κάπου θα πρέπει να οφείλονται. Άρχισαν, λοιπόν,
να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να καταγράφουν ό,τι νόμιζαν ότι
συνδέει αυτά τα φαινόμενα μεταξύ τους και να τα συνδυάζουν με τις
ενέργειες των πλανητών, τις φάσεις της σελήνης, τη σοφία των άστρων.
Τοποθέτησαν το ζωδιακό και τους πλανήτες πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη
και σύμφωνα με τις αντιλήψεις των φυλών αυτό έγινε θρησκεία, έγινε
επιστήμη, έγινε φιλοσοφία, έγινε τέχνη. Η Αστρολογία είναι διαρκώς
ανανεούμενη, εξελίξιμη, σαν μια αστείρευτη πηγή ενέργειας ό,τι και αν
εκφράζει οδηγεί τη συνείδησή μας να συλλάβει με πλατύτερους ορίζοντες
όλο το Σύμπαν πέρα από περιορισμούς και φοβίες, πέρα από τη μικρότητα
του ασήμαντου εαυτού μας αγγίζοντας βαθιά μέσα μας τα γνήσια κομμάτια
της ύπαρξης μας. Ο μαγικός κόσμος της Αστρολογίας παίζει ενεργό ρόλο
στην εξέλιξη της ανθρώπινης συνείδησης και σε επέκταση, στις σχέσεις
μεταξύ του συμπαντικού μακρόκοσμου και του ατομικού μικρόκοσμού μας.
Βιβλιογραφία
Ελληνική
Μυθολογία, Ι.Θ. Κακριδή, Εκδοτική Αθηνών
Ελληνική Μυθολογία, Ζan
Rispen, Εκδόσεις Αργώ
Οι ΄Αθλοι του Ηρακλή, Αλίκη Μπέιλυ, Lucis
Press Limited
Εσωτερική Αστρολογία, Αλίκη Μπέιλυ, Lucis Press
Limited
e-zine.gr
Σύγχρονη Αστρολογία, Μάργκαρετ
Χόουν, Πύρινος Κόσμος
Ψυχολογία και Αστρολογία, K.Hamaker-Zondag,
Ιάμβλιχος