Συμβολισμός
Είναι
το ζώδιο της
δημιουργίας και της γονιμότητας σε μια νικηφόρα
και θυσιαστική μορφή εκδήλωσης. Εκφράζει, την εξελικτική ορμή του
Κριού σε λειτουργική μορφή. Το σύμβολό του αναπαριστάνει τα κέρατα
του Ταύρου. Κυβερνήτης του είναι ο πλανήτης Αφροδίτη. Το ζώδιο είναι
αρνητικό και παθητικό. Ανήκει στο στοιχείο της Γης και το Σταυρό των
Σταθερών. Συνδέεται με το σημείο του λαιμού και τον θυρεοειδή αδένα.
Το μέταλλό του είναι ο Χαλκός και πολύτιμος λίθος το είναι το Οπάλι,
το Τιρκουάζ, και το Σμαράγδι. Το χρώμα του είναι το ροζ και το
πράσινο. Κάτω από την επίδρασή του βρίσκονται φυτά όπως τα
Τριαντάφυλλα και οι Παπαρούνες, και δέντρα όπως το Κυπαρίσι, η Μηλιά
και το Κλήμα. Στο Ζωικό Βασίλειο του αντιστοιχούν ζώα όπως το
Περιστέρι και φυσικά ο Ταύρος. Στη μυθολογία σχετίζεται με την
Αφροδίτη και το Δία με την Ευρώπη. Οι χώρες που κυβερνούνται από τον
Ταύρο είναι η Ιρλανδία, η Ελβετία και το Ιράν και οι πόλεις το
Δουβλίνο, η Λουκέρνη, το Λάιπζιγκ, το Ανόβερο και το Παλέρμο. Οι
δεκανείς που του αντιστοιχούν είναι Α δεκανός Σελήνη, Αφροδίτη-μορφή,
Β δεκανός Ερμής-ενεργός νοημοσύνη, Γ δεκανός Κρόνος-έντονος
αγώνας.
Σχετίζεται με την πρωταρχική θυσία και τη γονιμότητα.
Αντιπροσωπεύει την ενεργοποιητική πλευρά της Ζωής. Στην Περσία τον
ταύτιζαν με το Μίθρα, γιατί «από το σώμα του μεγάλωναν όλα τα
φυτά και τα χόρτα» που στόλιζαν τη γη με νεότητα και από το
σπέρμα του γεννούνταν όλα τα είδη των ζώων. Στο χριστιανικό
συμβολισμό είναι ο Απόστολος Λουκάς. Συμβολίζει επίσης τον Συμεών,
έναν άλλο από τους δώδεκα Γιους του Ιακώβ. Το γεγονός ότι είναι το
δεύτερο σημείο του ζωδιακού, τον συσχετίζει με την αρχή της
δυαδικότητας, το Γιν-Γιανγκ ή Βακβιράτζ. Υπάρχει, επίσης, μια
μορφολογική σχέση του Ταύρου με το κεφάλι και τα κέρατά του, που
υποδηλώνει τις δύο όψεις της Σελήνης. Αυτές οι δύο όψεις είναι μια
απόδειξη της συμβολικής λειτουργίας της παλιρροϊκής δύναμης του
Ταύρου.
Οι άνθρωποι που γεννήθηκαν κάτω από το φως αυτού του
ζώδιου δείχνουν σταθερότητα και αξιοπιστία. Αγαπούν τα ωραία πράγματα
στη ζωή, αλλά χρειάζονται συγκινησιακή και οικονομική ασφάλεια για να
μπορέσουν να κινηθούν. Συχνά μοιάζουν ξεροκέφαλοι, ενώ πολύ σπάνια
αλλάζουν γνώμη. Ως ελλάττωμά τους έχουν το αίσθημα της ιδοκτησίας που
αναπτύσσουν για ανθρώπους και πράγματα. Τα παιδιά που ανήκουν σε αυτό
το ζώδιο, θα έπρεπε να ενθαρρύνονται από το περιβάλλον τους να
μοιράζονται τα πράγματά τους με τους φίλους τους, ώστε να μπορούν να
κυριαρχήσουν πάνω σε αυτό το βασικό τους ελλάτωμα. Ως φίλοι και
σύντροφοι είναι σταθεροί και χαριτωμένοι, αλλά έχουν και εκεί το
αίσθημα της ιδοκτησίας. Είναι άτομα που παρουσιάζουν ευπάθεια στο
λαιμό, τους αδένες και τα γεννητικά όργανα, ενώ οι ασχολίες τους
έχουν σχέση με πράγματα που δεν προϋποθέτουν μετακινήσεις ή βία.
Παρουσιάζουν ιδιαίτερη ροπή προς τις εικαστικές τέχνες εξαιτίας της
διακυβέρνησης της Αφροδίτης. Τα ελλαττώματά τους μπορούν να οδηγήσουν
σε αδράνεια, αντιθετικότητα ή αντίδραση. Όλες οι προσπάθειες που
κάνουν ή οι νέες απόπειρες ακολουθούν ένα δοκιμασμένο από πριν
δρόμο.
Γενικά είναι άτομα προσεχτικά και φιλόξενα με
ευχάριστους τρόπους. Τα ζωδιακά σημεία του Σταθερού Σταυρού είναι ο
Ταύρος, ο Λέοντας, ο Σκορπιός και ο Υδροχόος. Είναι οι ακρογωνιαίοι
λίθοι της εξελικτικής πορείας του ανθρώπινου όντος, γιατί υποδείχνουν
εκείνο το οριακό σημείο στο οποίο η ψυχή αναλαμβάνει τον έλεγχο της
προσωπικότητας και ο μαθητής στρέφεται οριστικά και αμετάκλητα στο
δρόμο της μαθητείας. Στο Σταθερό Σταυρό υπεισέρχεται ο συμβολισμός
των Τεσσάρων Αγίων Δημιουργημάτων του Τροχού του Ιεζεκιήλ, του
Αγγέλου που αντιστοιχεί στον Υδροχόο, του Φτερωτού Λέοντα που
αντιστοιχεί στον Λέοντα, του Αετού που αντιστοιχεί στο Σκορπιό και
του Φτερωτού Ταύρου που αντιστοιχεί στον Ταύρο.
Είναι
ο Σταυρός της Σταθεροποίησης, του Οράματος της Εξέλιξης και
ονομάζεται Σταυρός του Εσταυρωμένου Χριστού. Εδώ ο άνθρωπος
ευαισθητοποιείται σε όλο και πλατύτερα σύνολα και υπερνικά τις
δυσκολίες ή τα εμπόδια που ξεπηδούν από τον ίδιο τον εαυτό
αναδυόμενος από τη θάλασσα της κυριαρχίας του ενστίκτου και της
αρχέγονης παρόρμησης. Για αυτό συναντάμε μορφές όπως η Αναδυομένη
Αφροδίτη, ο Απόλλωνας, ο Ωρίωνας που καθαρίζει τα απορρίματα της
εσωτερικής ύπαρξης στους Σταύλους του Αυγεία.
Είναι ο Σταυρός
της ανάλυσης, του κατατεμαχισμού της προσωπικότητας στα στοιχεία, από
τα οποία είναι δημιουργημένη και η επανασύνθεσή της ώστε να γίνει
δημιουργικός φορέας της εξέλιξης. Ο άνθρωπος ‘σταυρώνεται’
με δική του εκλογή και με αμετακίνητη πρόθεση της ψυχής του. Από αυτή
την απόφαση δεν υπάρχει επιστροφή.
Για αυτό και η Πανσέληνος
του Ταύρου θεωρείται μια από τις σημαντικότερες, είναι ένα μεγάλο
πνευματικό γεγονός για όλο τον πλανήτη και τους κατοίκους του και
γιορτάζεται με λαμπρότητα ως γιορτή του Βεσάκ, όχι μόνο στην Ανατολή
που θεωρείται άγια ημέρα, αλλά πλέον και στη Δύση διοχετεύοντας στον
κόσμο την αγνή δύναμη της Αγάπης και της Σοφίας μέσα από τη μορφή του
Χριστού και του Βούδα για την εξέλιξη όλης της ανθρωπότητας.
Η
βασική ιδέα του Ταύρου, η δημιουργική δύναμη, είναι βαθιά ριζωμένη σε
πολλούς μύθους ως δύναμη που εμψυχώνει όλα τα πλάσματα και όλα τα
είδη των ζώων. Η σχέση του κεφαλιού του Ταύρου με τα κέρατά του
υποδηλώνει τις δύο όψεις της Σελήνης, στη χάση και τη φέξη της. Ο
ταύρος είναι του «Διεισδυτικό Φως της Ατραπού» και του
αντιστοιχεί η φράση: «Βλέπω, και όταν ο οφθαλμός ανοίξει, όλα
φωτίζονται». Είναι το δεύτερο σημείο του ζωδιακού, που μετά τον
αναπροσανατολισμό της ψυχής προκαλεί εκείνες τις αλλαγές και τις
ευκαιρίες που οδηγούν στο δρόμο της μαθητείας. Είναι το σύμβολο της
επιθυμίας σε όλα τα επίπεδα. Ο υποκειμενικός άνθρωπος ωθείται από την
επιθυμία, ο μαθητής οδηγείται στο μονοπάτι της επιστροφής από την
ώθηση της ανώτερης φιλοδοξίας και ο μυημένος ελέγχεται από τη θέλησή
του να συνεργαστεί με το Σχέδιο.
Η μεγάλη τριπλότητα της
επιθυμίας-φιλοδοξίας- κατεύθυνσης (θέλησης) δείχνει το δρόμο του
ανθρώπου-προσωπικότητα, του ανθρώπου-ψυχή και του ανθρώπου που
γίνεται αγωγός για το πνεύμα της ζωής. Ο Βούδας δίδαξε τους ανθρώπους
για τη φύση της επιθυμίας. Ο Χριστός δίδαξε τους ανθρώπους για τη
μετουσίωση της επιθυμίας σε πνευματική φιλοδοξία. Τώρα, στην
επερχόμενη εποχή του υδροχόου, έφτασε η στιγμή να κατανοήσει ο
άνθρωπος και να ανταποκριθεί στις ανάγκες για μεγαλύτερη συνεργασία
με το Σχέδιο για την εξέλιξη της ανθρωπότητας.
Προς
το παρόν υπάρχει μια ιδαίτερη σχέση ανάμεσα στον Ταύρο, τις Πλειάδες,
τον Πλούτωνα και τη Γη, γεγονός που προκαλεί ένα μεγάλο ποσοστό των
δυσκολιών που παρουσιάζονται στα παγκόσμια προβλήματα. Η φώτιση που
προέρχεται από το μάτι του Ταύρου είναι εκείνη που μπορεί να διαλύσει
την πλάνη της επιθυμίας και να καθοδηγήσει την ορμή του σε μια
ανοδική πορεία προς τις περιοχές του πνεύματος. Το μυστικό του Ταύρου
αποκαλύπτεται στη δεύτερη μεγάλη μύηση της ανθρωπότητας, όταν
εξαφανίζεται ξαφνικά η θυμαπάτη εξαιτίας της εκτυφλωτικής ενέργειας
του φωτός και αποκαλύπτεται η επενέργεια της δύναμής του πάνω στην
ανθρωπότητα κατά τη διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού της.
Ο
Ήφαιστος είναι ο εσωτερικός και ιεραρχικός κυβερνήτης αυτού του
σημείου και υποδηλώνει εκείνη τη δραματική στιγμή στη ζωή του
ανθρώπου που απαρνείται την επιθυμία και στέκει μόνος ανάμεσα στο
Κάτω και το Πάνω. Τότε η θέληση του Σχέδιου είναι η μόνη επιθυμητή,
αντικειμενική επιδίωξη, αλλά ο άνθρωπος πρέπει να αποδείξει ότι έχει
τη δύναμη να κινηθεί πάνω στη γραμμή της υπηρεσίας. Τότε του
υποδεικνύεται ένα καθήκον που πρέπει να αναλάβει και να ενσωματώσει.
Αυτή η συγκεκριμένη στιγμή στη χριστιανική ορολογία ονομάζεται «η
εμπειρία του κήπου της Γεσθημανή». Έχουμε προσεγγίσει τα βάθη
και τώρα χρειαζόμαστε την ατκινοβολία από το μάτι του Ταύρου, καθώς
και το φως του Ήλιου, που υποδηλώνεται από τον εσωτερικό κυβερνήτη
Ήφαιστο για να αναλάβουμε το παγκόσμιο καθήκον μας.
Ο Ήφαιστος
λέγεται πως καλύπτεται από τον Ήλιο, δηλαδή στέκει ανάμεσα στον
άνθρωπο και την ψυχή (Ήλιο). Συνεπώς έχουμε τρία σύμβολα φώτισης:
1. ο Ταύρος – το μάτι της φώτισης – το μάτι του
Ταύρου-ο φυσικός Ήλιος
2. ο Ήφαιστος –εκείνος που
αποκαλύπτει όσα βρίσκονται βαθιά κρυμμένα και τα φέρνει στο φως –
η καρδιά του Ήλιου
3. ο Ήλιος – μεγάλος Φωτιστής –
ο Κεντρικός Πνευματικός Ήλιος.
Η Αλίκη Μπέιλι μας παρέχει τη
δυνατότητα να μελετήσουμε τα ζώδια μέσω των άθλων του Ηρακλή,
στοχεύοντας στην έρευνα της ανθρώπινης ύπαρξης, τόσο ατομικά ως
ζηλωτές όσο και συνολικά ως ανθρωπότητα. Το κύριο επίτευγμά τους
είναι το
«Άνθρωπε, γνώθι σαυτόν». Ο Ηρακλής
αρχίζει τους άθλους του ως απλό ανθρώπινο ον. Μέσα από τις δοκιμασίες
αυτή η απλή εικόνα της ύπαρξής του ανατρέπεται και γίνεται
θριαμβευτής ήρωας. Έρχεται αντιμέτωπος με όλα τα σκοτεινά προσωπεία
και τις επιθυμίες του, τις αδυναμίες και τους φόβους του.
Ολοκληρώνοντας τους άθλους του μετουσιώνει τα σκοτεινά στοιχεία σε
διανόηση και ενόραση, σε θάρρος και αφιέρωση, σε υπέρβαση και
ισσοροπία και, ολοκληρώνεται ισορροπώντας στη δόμηση μιας ψυχής με
παγκόσμια συνείδηση.
Ο Μύθος
Η Σύλληψη
του Ταύρου της Κρήτης
O Ηρακλής διέσχισε τις
θάλασσες για να βρεθεί στο ηλιόλουστο νησί της Κρήτης και το Βασιλειά
του Μίνωα. Εκεί συνάντησε και τον Ιερό Ταύρο, που κατά μία απόδοση
ήταν ο φύλακας του λαβύρινθου, οδηγούμενος από ένα άστρο λαμπερό που
είχε στο μεγάλο μέτωπό του. Ο Ταύρος είχε χάσει τα λογικά του και
τριγυρνούσε σε άγρια κατάσταση. Ο Ηρακλής τον κυνήγησε, τον έπιασε
από τα κέρατα και θριαμβευτικά ανέβηκε στη ράχη του για να τον
οδηγήσει προς τους Κύκλωπες, όπου και τον άφησε ελεύθερο. Από μια
άλλη πλευρά πιστεύεται πως, ο Ηρακλής οδήγησε τον Ταύρο στον Ιερό
Τόπο των Μυκήνων και στον Ευρυσθέα όπου δωρήθηκε στην Ήρα. Εκείνη στη
συνέχεια τον άφησε ελεύθερο.
Ο δεύτερος άθλος του Ηρακλή
πραγματεύεται την Κοσμική επιθυμία, την ίδια τη δύναμη της επιθυμίας.
Ο δαιδαλώδης λαβύρινθος συμβολίζει την πλάνη, ενώ ο ταύρος
αντιστοιχεί στην επιθυμία. Όπως βλέπουμε εδώ, δε θανατώνεται αλλά
εξουσιάζεται, όταν ο Ηρακλής με δύναμη και θάρρος καβαλλίκεψε στην
πλάτη του. Συμβολίζει τον εξουσιασμό του από τον άνθρωπο, γίνεται ο
έλεγχος της ορμής ακόμη και της ζωώδους επιθυμίας, φεύγει από τα
σκοτάδια της πλάνης και μέσω της αγνής καρδιάς οδηγείται στο φως και
την ελευθερία. Για αυτό κατόπιν αποδίδεται στους Κύκλωπες
μετουσιωμένος από την κατώτερη φύση του, σε αυτούς με το ένα μάτι που
βρίσκονται κοντά στη Θεία Ψυχή.
Μέσω της δημιουργικής δύναμης
του Ταύρου ο Ηρακλής τιθασεύει τα κατώτερα στοιχεία, τα σκοτεινά
στοιχεία της φύσης του. Τα μετουσιώνει χρησιμοποιώντας το μάτι του
Ταύρου, τον οδηγό του στα ανώτερα συνειδησιακά πεδία που ελέγχουν την
ύπαρξη. Η μετουσίωση αυτών των στοιχείων, η τιθάσευση των ζωικών
ενστίκτων σε δημιουργική συνείδηση είναι πιθανώς το πρώτο βήμα του
εσωτεριστή, πριν ασχοληθεί με τις ανώτερες όψεις της δύναμης. Χωρίς
τη δύναμη για μετουσίωση η συνείδηση σε αυτό το μονοπάτι κινδυνεύει
να εγκλωβιστεί στις κατώτερες όψεις της δημιουργικότητας, που
σχετίζονται μόνο με τη σεξουαλικότητα.
H Κάρτα και ο
αποσυμβολισμός της
Περνώντας
τώρα στην εικόνα του Ταύρου βλέπουμε την αλληλοδιαδοχή του
ενεργητικού και του παθητικού στοιχείου που δίνει μια εξισορρόπηση σε
όλο το ζωδιακό και ταυτόχρονα μια αλληλοσυμπλήρωση. Ύστερα από τη
καταστροφή του Κριού ερχόμαστε στην πλήρη ευφορία του Ταύρου. Σε έναν
Ταύρο ζωηρό, υλικό και καρποφόρο. Σε μια εικόνα που επικρατεί παντού
η ευφορία της Γης. Εδώ, ο πολεμιστής δεν έχει πλέον θέση, εδώ
παραμερίζεται, πέφτει σε ύπνο και τη θέση του την παίρνει η Θεά του
Έρωτα και της Χαράς, η Θεά της Γονιμότητας. Ο στρατιώτης κοιμάται
ακουμπισμένος πάνω στην ασπίδα του και στο σπαθί του, ενώ μικρά
παιδιά παίζουν αμέριμνα με την περικεφαλαία του. Στο κάτω μέρος της
εικόνας δεσπόζει το σημείο του Ταύρου. Είναι περικυκλωμένο από ένα
επτάκτινο που είναι ο ιερός αριθμός της Αφροδίτης και από ένα Ρόδο με
επίσης εφτά πέταλα. Ρόδα είναι σκορπισμένα ολόγυρα, σύμβολα της
Θεότητας που επικρατεί, της Θεάς Αφροδίτης.
Ο Ταύρος, σε
δεύτερο πλάνο στην εικόνα, προχωράει αργά αλλά σταθερά, με σιγουριά
σε καθετί μέσα στη ζωή. Ένα στεφάνι με λουλούδια είναι περασμένο στο
λαιμό του. Ρόδα ανοιξιάτικα από τη Θεά Αφροδίτη. Πάνω του κάθεται
Εκείνη, ντυμένη με τον πράσινο μανδύα της γονιμότητας στολισμένη με
λουλούδια και κρατώντας το άρωμα της Ζωής στο χέρι της. Σε ένα
ανώτερο επίπεδο βρίσκεται ο Έρωτας. Ο μικρός Θεός που καθοδηγεί
δεμένα δύο περιστέρια. Πάνω από το κεφάλι της Αφροδίτης λάμπει το
άστρο της. Σημάδι πως υπάρχει ισχυρή προστασία στις όψεις που κρύβει
αυτή η Κάρτα. Στο βάθος της Κάρτας περνάμε σε ένα άλλο επίπεδο καθώς
το βλέμμα μας πολώνεται σε μια άλλη εικόνα από τα ταρώ, που και αυτή
σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη γονιμότητα. Αν και οι αντιστοιχίες
δεν είναι απόλυτες, ωστόσο δίνουν μερικές νύξεις οι οποίες είναι καλό
να εξεταστούν. Η Ιέρεια που εμφανίζεται στα ανώτερα επίπεδα αυτής της
Κάρτας είναι η γονιμότητα των Εσωτερικών Πεδίων. Όσο και αν
σχετίζεται ο Ταύρος με την ύλη και είναι στενά δεμένος μαζί της, στις
ανώτερες όψεις του αποχτά άλλες προεκτάσεις και μπορεί πραγματικά να
οδηγηθεί στη γνώση εκείνη που η Ιέρεια υπαινίσσεται.