Έλληνας φιλόσοφος, οικονομολόγος και ψυχαναλυτής, που έδρασε και δημιούργησε στη Γαλλία. Από τους μεγαλύτερους στοχαστές του 20ου αιώνα, συνένωσε στο έργο του την πολιτική, τη φιλοσοφία και την ψυχανάλυση. Αποκλήθηκε «φιλόσοφος της αυτονομίας», υπήρξε συγγραφέας του σημαντικού βιβλίου «Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας» και συνιδρυτής του περιοδικού «Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα».
Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη στις11 Μαρτίου1922 και λίγο μετά τη Μικρασιατική καταστροφή βρέθηκε στην Αθήνα με την οικογένειά του. Αρκετά νωρίς, από τα 13 του, αναμίχθηκε στην πολιτική και κοινωνική δράση. Μέλος παράνομης κομμουνιστικής οργάνωσης την περίοδο της δικτατορίας Μεταξά, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Σπουδάζει νομικά και οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1941 εντάσσεται στο ΚΚΕ. Θα το εγκαταλείψει ένα χρόνο αργότερα για να ενταχθεί στην τροτσκιστική ομάδα του Σπύρου Στίνα. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να βρεθεί ανάμεσα σε δύο πυρά, των Γερμανών και των ορθόδοξων κομμουνιστών.
Το 1944 δημοσιεύει το πρώτο του δοκίμιο για τον Μαξ Βέμπερ, που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Αρχείο Κοινωνιολογίας και Ηθικής». Στα«Δεκεμβριανά»θα βιώσει ως τροτσκιστή την τρομοκρατία του ΕΛΑΣ και θα αποδοκιμάσει τις μεθόδους του ΚΚΕ. Το 1945 εγκαθίσταται στο Παρίσι με υποτροφία της Γαλλικής Κυβέρνησης, μαζί με τουςΚώστα Αξελό, Κώστα Παπαϊωάννου,Ιάννη Ξενάκη, Μιμίκα Κρανάκη, Μέμο Μακρή κ.ά. Έκτοτε, η γαλλική πρωτεύουσα θα αποτελέσει το επίκεντρο της ζωής και των δραστηριοτήτων του. Την Ελλάδα θα την επισκέπτεται μόνο τα καλοκαίρια και μετά τη μεταπολίτευση.
Στο Παρίσι, παράλληλα με τις σπουδές του, δημιουργεί την ομάδα «Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα» που ιδεολογικά και πολιτικά ασκεί δριμύτατη κριτική στο σοβιετικό μαρξιστικό μοντέλο, το οποίο χαρακτηρίζει «γραφειοκρατικό καπιταλισμό». Είναι η ψυχή της ομάδας και αυτός, που κυρίως επεξεργάζεται τις θέσεις και γράφει τα σημαντικότερα κείμενα στο ομότιτλο περιοδικό.
Τότε είναι που αρχίζει να διαμορφώνει την έννοια της αυτονομίας, ως «αυτονομία του προλεταριάτου». Εκκινώντας από την εκτίμηση ότι το εργατικό κίνημα έχει υποστεί πολύμορφες διαστρεβλώσεις που αλλοίωσαν τον ιστορικό ρόλο του προλεταριάτου, θεωρεί ως βασικό όρο για τον σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της κοινωνίας μιαν αυτόνομη δράση του προλεταριάτου, που θα έχει ως αντικειμενικό σκοπό την κατάλυση του γραφειοκρατικού δημόσιου μηχανισμού και τη μεταβίβαση της εξουσίας σε μαζικούς οργανισμούς των παραγωγικών τάξεων.
Το 1966 η ομάδα «Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα» και το περιοδικό παύει να εκδίδεται. Ωστόσο, δύο χρόνια αργότερα, τα κείμενα και η σκέψη της ομάδας και κυρίως του Καστοριάδη αποτελούν βασική πηγή έμπνευσης των εξεγερμένων φοιτητών του Μάη του ’68. Το διάστημα αυτό εργάζεται ως οικονομολόγος στον ΟΟΣΑ και το 1970 αποκτά τη γαλλική υπηκοότητα. Έτσι θα πάψει να αρθρογραφεί με ψευδώνυμο (cκ.ά.), υπό τον φόβο της απέλασης και θα γίνει ευρύτερα γνωστός.
Η βαθιά κριτική του μαρξισμού συνοδεύεται από μια άνευ προηγουμένου πνευματική περιέργεια και παραγωγικότητα. Ο Καστοριάδης ασχολείται με τα μαθηματικά, την οικονομία και την ψυχανάλυση, την οποία και εξασκεί επαγγελματικά το 1974. Αυτή η στροφή προς την ψυχανάλυση χαρακτηρίζει πλέον το σύνολο της σκέψης του, που τον οδηγεί σε μια καινούργια φιλοσοφική κατανόηση της πολιτικής και κοινωνικής ζωής του ανθρώπου, η οποία αποτυπώνεται στο κλασικό, πλέον, έργο του «Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας» (1975). Γύρω από αυτό το σύγγραμμα ο Καστοριάδης θα δομήσει το φιλοσοφικό του σύστημα. Ξαναφέρνοντας στο φως τις απαρχές της δημοκρατικής συγκρότησης της αθηναϊκής κοινωνίας του 5ου π.Χ. Αιώνα, όσο και όλες τις άλλες μεγάλες δημιουργικές στιγμές του ευρωπαϊκού πολιτισμού, η σκέψη του Κορνήλιου Καστοριάδη δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να δει τον εαυτό του ως αυτόνομο υποκείμενο και δημιουργό της Ιστορίας του.
Ο Καστοριάδης αρνείται την ύπαρξη οποιασδήποτε προδιαγεγραμμένης πορείας της κοινωνίας (ντετερμινισμού), καθώς αυτή είναι συνεχής δημιουργία που γεννιέται και νοηματοδοτείται μέσω του «Κοινωνικού Φαντασιακού». Σύμφωνα με τον Καστοριάδη, αν και όλες οι κοινωνίες δημιουργούν, οι ίδιες τις φαντασιακές σημασίες τους (δηλαδή τους θεσμούς, τους κανόνες, τις πεποιθήσεις, τις αντιλήψεις κ.λ.π.) δεν έχουν όλες συνείδηση του γεγονότος αυτού. Πολλές κοινωνίες συγκαλύπτουν τον κοινωνικό χαρακτήρα της θέσμισης των φαντασιακών σημασιών τους, αποδίδοντας τη θέσμιση και τη θεμελίωσή τους σε εξωκοινωνικούς παράγοντες (π.χ. το Θεό, την παράδοση, το νόμο, την ιστορία). Με βάση αυτή την συνείδηση της αυτοθέσμισης των φαντασιακών σημασιών από κάθε κοινωνία, ο Καστοριάδης διέκρινε μεταξύ των αυτόνομων κοινωνιών, αυτών δηλαδή που είχαν συνείδηση της αυτοθέσμισης αυτής, και των ετερόνομων κοινωνιών, στις οποίες η θέσμιση αποδιδόταν σε κάποια εξωκοινωνική αυθεντία.
Το 1979 γίνεται διευθυντής σπουδών στην «Ανωτάτη Σχολή για τις Κοινωνικές Επιστήμες» (Ecoles des Hautes Etudes en Sciences Sociales). Τα τελευταία χρόνια της ζωής του επισκέφθηκε αρκετές φορές την Ελλάδα, δίνοντας σειρά διαλέξεων στη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, τον Βόλο, το Ρέθυμνο κ.α. Το 1989 αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Πέθανε στο Παρίσι στις26 Δεκεμβρίου1997, από επιπλοκές μετά από εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς, σε ηλικία 75 ετών.
Χαρακτηριστικές δενδρικές
εξισώσεις :
Ήλιος = Ερμής /Δίας
Ο Διανοούμενος / Ρήτορας
/ Ένας κριτικός ομιλητής /Δραστήριος νους / Πολυμάθεια
Σελήνη = Ερμής = Κρόνος = Πλούτωνας = Δεσμός
Eνας
πειστικός ομιλητής /Η δύναμη να επηρεάζει το δημόσιο ή τις μάζες / Ένας συγγραφέας
/ Επηρεάζοντας με το χάρισμα του λόγου / Η ικανότητα να ασκεί μια μαγνητική
επιρροή επάνω στην κοινωνία /Ερευνητική εργασία / Ασχολία με δύσκολα προβλήματα
/Σκληρή διανοητική εργασία /Το χάρισμα
να χειρίζεται μια ισχυρή επιρροή επάνω στο κοινό διαμεσου λόγων και συγγραμμάτων
/Ομαδική εργασία που έχει ως στόχο τον ψυχικό και συνειδησιακό μετασχηματισμό της κοινωνίας .
Άρης = Ουρανός
Αγώνας για ελευθερία
– ανεξαρτησία / Επαναστατική δραστηριότητα / Ανυπότακτος - ανυποχώρητος
προς κάθε ξένη θέληση – επιβολή / Μαχητικό
και αγωνιστικό πνεύμα .
πως συνδέεται ο χάρτης με τις εξισώσεις? γράφετε Σελήνη = Ερμής = Κρόνος = Πλούτωνας = Δεσμός όμως αυτό δεν φαίνεται κάπου στις εξισώσεις του χάρτη που παραθετετε. ερμη/αφροδιτη βλεπω με αρη/ουρανο. πως τα διαβαζετε? καλες γιορτες
ξέχασα. απο τον χάρτη του φαίνεται προοοδευτικά ή μέρα θανάτου του? και γιατί έχετε βάλει τα πάντα στην μηδενική μοίρα? τι σημαίνει? πρωτη φορα το βλέπω. σας ευχαριστώ
Γεια χαρα , Λοιπόν το = σημαίνει οτι αυτοί οι πλανήτες οι τα σημεία κάνουν κάποια σκληρή όψη μεταξύ τους (8ης αρμονικής) , όντως δεν φαίνεται στο χάρτη σαν μεσοδιάστημα αλλά μπορείτε να προσέξετε στον κύκλο των 90 οτι είναι η σε σύνοδο ή απέναντι οπότε φαίνονται με το μάτι αρκεί να το προσέξει κάποιος . Στη μηδενική μοίρα είναι τα πάντα επειδή δεν θεώρησα οτι πρεπει να χρησιμοποιήσω κάποιο σύστημα οικοθεσιας δεδομένου οτι η ωρα γέννησης μας είναι άγνωστη , οπότε δεν εχει νόημα .
έχετε γράψει κι εδώ για τις αρμονικές. με συγχωρείτε αλλά δεν το είχα διαβάσει πριν. ψάχνω στο διαδύκτιο να βρω με τι σχετίζεται η 8η αρμονική και γιατί επιλέξατε εκείνη. αν μπορείτε διαγράψτε το αμέσως προηγούμενο μήνυμα μου. αφορά ερωτήσεις που δεν εμπίπτουν του θέματος που παρουσιάζετε και δεν έχετε υποχρέωση απάντησης. θα διαβάσω και θα απαντήσω. ευχαριστώ
Πληροφορία, προσοχή, νόημα και μέτρο
-
*«Όταν η πληροφορία είναι φθηνή, η προσοχή γίνεται ακριβή»*
Ζούμε στην εποχή του κορεσμού της πληροφορίας. Η διανομή της έχει γίνει
πανεύκολη. Όλοι έχουν έ...
“ H Γραμμή του Χρόνου της Ελλάδας ”
-
Aρκετά χρόνια πριν, και σε μια μάλλον ερασιτεχνική σελίδα ιστορίας, είχα
ανακαλύψει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον όσο και λειτουργικό χρονολόγιο του
νεότερου...
Arthur Middleton Young
-
Στην Ελλάδα ακούμε, διαβάζουμε, και παίρνουμε αυτό που μας αξίζει. Αυτά τα
πεδία και οι υποτιθέμενοι δάσκαλοι και ταγοί τους, είναι για τα πανηγύρια,
με ελ...
πως συνδέεται ο χάρτης με τις εξισώσεις?
ΑπάντησηΔιαγραφήγράφετε Σελήνη = Ερμής = Κρόνος = Πλούτωνας = Δεσμός όμως αυτό δεν φαίνεται κάπου στις εξισώσεις του χάρτη που παραθετετε.
ερμη/αφροδιτη βλεπω με αρη/ουρανο. πως τα διαβαζετε?
καλες γιορτες
ξέχασα. απο τον χάρτη του φαίνεται προοοδευτικά ή μέρα θανάτου του? και γιατί έχετε βάλει τα πάντα στην μηδενική μοίρα? τι σημαίνει? πρωτη φορα το βλέπω.
ΑπάντησηΔιαγραφήσας ευχαριστώ
Γεια χαρα ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΛοιπόν το = σημαίνει οτι αυτοί οι πλανήτες οι τα σημεία κάνουν κάποια σκληρή όψη μεταξύ τους (8ης αρμονικής) , όντως δεν φαίνεται στο χάρτη σαν μεσοδιάστημα αλλά μπορείτε να προσέξετε στον κύκλο των 90 οτι είναι η σε σύνοδο ή απέναντι οπότε φαίνονται με το μάτι αρκεί να το προσέξει κάποιος . Στη μηδενική μοίρα είναι τα πάντα επειδή δεν θεώρησα οτι πρεπει να χρησιμοποιήσω κάποιο σύστημα οικοθεσιας δεδομένου οτι η ωρα γέννησης μας είναι άγνωστη , οπότε δεν εχει νόημα .
έχετε γράψει κι εδώ για τις αρμονικές. με συγχωρείτε αλλά δεν το είχα διαβάσει πριν. ψάχνω στο διαδύκτιο να βρω με τι σχετίζεται η 8η αρμονική και γιατί επιλέξατε εκείνη.
ΑπάντησηΔιαγραφήαν μπορείτε διαγράψτε το αμέσως προηγούμενο μήνυμα μου. αφορά ερωτήσεις που δεν εμπίπτουν του θέματος που παρουσιάζετε και δεν έχετε υποχρέωση απάντησης. θα διαβάσω και θα απαντήσω.
ευχαριστώ
enalarheio.blogspot.gr
ΑπάντησηΔιαγραφή