Οταν ήμουν παιδί, μου άρεσε να σκέφτομαιμεγάλα ερωτήματα προτού με πάρει ο ύπνος. Ενα από τα αγαπημένα μου ήταν το
«έχουμε ελεύθερη βούληση;». Το να πηγαίνω το μυαλό μου μπρος-πίσω ανάμεσα στις
πιθανότητες μου έκανε καλό - ήταν μια καλή τεχνική για να με πάρει ο ύπνος.
Τώρα είμαι ενήλικος και αρκετά τυχερός ώστε να έχω μια δουλειά που με κάνει να
σκέφτομαι ερωτήματα όπως αυτό. Τι έχει λοιπόν να πει ένας επιστήμονας για την
ελεύθερη βούληση;
Οι περισσότεροι στη Δύση είμαστε βέβαιοι
ότι έχουμε ελεύθερη βούληση, παρ' ότι το πώς φθάνουμε σε αυτό το συμπέρασμα και
τι ακριβώς εννοούμε με αυτό είναι κάθε άλλο παρά σαφές. Αν ορίσουμε την
ελεύθερη βούληση με καθημερινούς όρους - ως την ικανότητα η οποία μας επιτρέπει
να ελέγχουμε τις πράξεις μας - η απάντηση θα μπορούσε να περιοριστεί σε μία ή
δύο πιθανότητες: «Ναι, έχουμε ελεύθερη βούληση» ή «όχι, δεν έχουμε». Και οι δύο
ωστόσο μας οδηγούν γρήγορα σε αντιφάσεις.
Ας υποθέσουμε ότι απαντάμε «Ναι, έχουμεελεύθερη βούληση». Πώς αποδεικνύουμε την αλήθεια αυτής της δήλωσης; Θα πρέπεικανείς να συμπεριφερθεί με έναν τρόπο ο οποίος δεν θα είναι προκαθορισμένος απότίποτε. Πώς όμως μπορεί αυτό να γίνει όταν ό,τι κάνουμε μπορεί να αναχθεί σεκάποιο αίτιο; Ας πούμε ότι αποφασίζει κάποιος να αποδείξειτην ελεύθερη βούλησή του ενεργώντας με τρόπο ξένο προς τον χαρακτήρα του. Αν αςπούμε έχει μια εσωστρεφή προσωπικότητα, αποφασίζει, για παράδειγμα, να πιάσεικουβέντα με έναν παντελώς άγνωστο στον δρόμο. Το ίδιο το γεγονός ότι έχειαποφασίσει να ενεργήσει αντίθετα με τη συνηθισμένη προδιάθεσή του φαίνεται απόμόνο του να είναι απόλυτα προκαθορισμένο από το γεγονός ότι ήθελε να ενεργήσειμε τρόπο ξένο προς τον χαρακτήρα του για να αποδείξει την ελεύθερη βούλησή του.Η ίδια η πράξη της απόδειξης της ελεύθερης βούλησης αποτελεί μία από τιςαποδείξεις για το αντίθετο. Φαίνεται ότι από τη στιγμή που δεν μπορούμεποτέ να αποδείξουμε την ελεύθερη βούληση είμαστε αναγκασμένοι να συμπεράνουμεότι δεν τη διαθέτουμε. Ούτε αυτό όμως έπεται κατ' ανάγκην - και μοιάζει εντελώςαντίθετο στην ανθρώπινη ψυχολογία. Ανταμείβουμε τους ανθρώπους επειδή κάνουνκαλές πράξεις και τους τιμωρούμε για τις κακές. Ο κόσμος στον οποίο ζούμεφαίνεται να είναι απόλυτα λανθασμένος αν τελικά οι άνθρωποι δεν έχουν ελεύθερηβούληση. Πώς μπορούμε να τιμωρούμε κάποιον επειδή κάνει κάτι όταν δεν είναιελεύθερος να κάνει αλλιώς; Είναι ολόκληρο το ηθικό και νομικό μας σύστημαβασισμένο σε μια αυταπάτη; Αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει - ή τουλάχιστονμας είναι αδύνατον να ζήσουμε με αυτή την ιδέα. Δεν μπορεί τίποτε καλό από όσακάνω να αποδοθεί σε μένα; Είναι όλα προκαθορισμένα από τα γονίδιά μου ή από τηνιστορία μου ή από τους γονείς μου ή από την κοινωνική τάξη πραγμάτων ή από τουπόλοιπο Σύμπαν; Φαίνεται ότι δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να πιστέψουμε στηνελεύθερη βούληση. Εχουμεφθάσει λοιπόν ξανά στο σημείο από το οποίο ξεκινήσαμε, από την ελεύθερη βούλησηστη μη ελεύθερη βούληση και ξανά στην ελεύθερη βούληση. Οι διάφορες θρησκείες,οι οποίες επίσης έχουν υποστηρίξει το «ναι» ή το «όχι», δεν μας βοηθούνιδιαίτερα. Οι ανατολικές θρησκείες έχουν επινοήσει την έννοια του κάρμα,σύμφωνα με το οποίο όλες οι πράξεις οδηγούν σε συνέπειες στο διασυνδεδεμένοσύμπαν. Αυτό έχει μια ντετερμινιστική χροιά, σύμφωνα όμως με πολλές ανατολικέςθρησκείες μπορούμε να αλλάξουμε το κάρμα μας αν ενεργήσουμε με διαφορετικότρόπο. Από εμάς λοιπόν εξαρτάται το να αλλάξουμε τα πράγματα και έχουμε τηνελεύθερη βούληση να το κάνουμε. Στη Δύση, στην καθολική εκδοχή τουχριστιανισμού, η ύπαρξη όλων είναι εξίσου προκαθορισμένη από το προπατορικόαμάρτημα, μπορούν όμως επίσης να χρησιμοποιήσουν την ελεύθερη βούλησή τους γιανα κάνουν καλές πράξεις και να καταλήξουν στον Παράδεισο· γεννιούνται χαμένοιαλλά μπορούν να κερδίσουν με τον τρόπο ζωής τους. Οι περισσότερες θρησκείεςβασίζονται στην ηθική και φαίνεται ότι το να πιστεύουν οι άνθρωποι ότι έχουνελεύθερη βούληση παίζει ουσιαστικό ρόλο για αυτές. Η επιστήμη, από την άλλη πλευρά, φαίνεται ναέχει τις αρχές της γερά ριζωμένες στις ντετερμινιστικές παραδόσεις. Το κύριοερώτημα για τον φυσικό είναι: Αν κάνω αυτό και αυτό, σε ένα τέτοιο και τέτοιοσύστημα, πώς θα συμπεριφερθεί αυτό ως αποτέλεσμα των ενεργειών μου; Η φυσικήασχολείται με τη μελέτη των αιτίων και των αποτελεσμάτων, επομένως ηντετερμινιστική σχέση μεταξύ αιτίου και αποτελέσματος φαίνεται να έχει τεράστιασημασία. Εχει όμως; Η φυσική μελετάει τις ιδιότητες και τους νόμουςτων αντιδράσεων της ύλης και της ενέργειας. Οι αρχαίοι Ελληνες, ιδιαίτερα οιφιλόσοφοι όπως ο Δημόκριτος και ο Λεύκιππος είχαν διατυπώσει τη θεωρία ότι όλαστον κόσμο μπορούν να ερμηνευθούν ως συγκρούσεις των αόρατων συστατικών τηςύλης τα οποία ονόμασαν άτομα. Η θεωρία αυτή είναι ταυτόσημη - στο πνεύμα αν όχιστον τύπο - με την κλασική νευτωνική φυσική και φαίνεται να μην αφήνει χώρο γιατην ελεύθερη βούληση. Ο Νεύτωνας φανταζόταν το σύμπαν σανμια γιγαντιαία ωρολογιακή μηχανή η οποία λειτουργούσε σύμφωνα με τουςαμετακίνητους νόμους του για την κίνηση. Στο σύμπαν του Νεύτωνα όχι μόνο δενυπάρχει θέση για την ελεύθερη βούληση αλλά ακόμη και ο Θεός παίζει ένα παθητικόκαι περιθωριακό ρόλο. Είναι υπεύθυνος μόνο για το ότι έθεσε τις αρχικέςσυνθήκες. Από εκεί και πέρα το σύμπαν εξελίσσεται ντετερμινιστικά χωρίς τηνπαρέμβασή του. Ακόμη και όταν η νευτωνική βαρύτητα απέτυχε και ο Αϊνστάιν τηναντικατέστησε με τη γενική σχετικότητα, τίποτε δεν άλλαξε όσον αφορά τονντετερμινισμό. Σύμφωναμε τον Αϊνστάιν το σύμπαν ουσιαστικά υπάρχει όλο μονομιάς και όλα όσα έχουνσυμβεί και πρόκειται να συμβούν βρίσκονται ήδη εκεί, στο λεγόμενο τετραδιάστατοσύμπαν. Ολες οι μελλοντικές στιγμές του χρόνου έχουν ήδη τοποθετηθεί σε μιασειρά, σε μια τετραδιάστατη πραγματικότητα, τουλάχιστον κατά την άποψη τηςγενικής σχετικότητας. Λέγεται ότι ο Αϊνστάιν είχε πει την περίφημη φράση ότιοποιαδήποτε αλλαγή με το πέρασμα του χρόνου είναι απλώς «μια ψευδαίσθηση,παρ' ότι επίμονη». Πρόκειται για τον απόλυτο ντετερμινισμό στην καλύτερημορφή του. Η κβαντική φυσική ωστόσο άλλαξε αυτή τηνεικόνα με τον πιο δραματικό τρόπο. Στην κβαντική φυσική η έννοια της τύχηςεισάγεται σε ένα θεμελιώδες επίπεδο. Οταν ένα κβαντικό σωματίδιο, όπως έναφωτόνιο, συναντάει ένα κομμάτι γυαλιού, όπως το τζάμι στο παράθυρό μας,φαίνεται να συμπεριφέρεται με τυχαίο τρόπο. Υπάρχει μία πιθανότητα να τοδιαπεράσει, υπάρχει όμως και μία πιθανότητα να ανακλαστεί. Εξ όσων μπορούμε ναγνωρίζουμε, δεν υπάρχει τίποτε στο σύμπαν που να καθορίζει ποια εναλλακτική θασυμβεί σε κάθε δεδομένη στιγμή. Το αν ένα φωτόνιο θα μεταδοθεί ή θα ανακλαστείείναι, σύμφωνα με την καλύτερη κατανόηση που έχουμε για τους νόμους τηςφυσικής, ένα καθαρά τυχαίο γεγονός. Η όλη φιλοσοφία ενός από τους πατέρες τηςκβαντικής θεωρίας, του Νιλς Μπορ, θεμελιώθηκε στο συμπέρασμα ότι τοστοιχείο της τύχης είναι καθοριστικής σημασίας για τη φύση της πραγματικότητας.Ο Αϊνστάιν ήταν κάθετα αντίθετος σε αυτό. Ηαναγνώριση του τυχαίου στην κβαντομηχανική, ενώ υπάρχει ο ντετερμινισμός στη σχετικότητα,θα σήμαινε ότι αυτοί οι δύο πυλώνες της φυσικής δεν μπορούν ποτέ να ενωθούν γιανα περιγράψουν την ίδια πραγματικότητα. Ωστόσο η ιστορία δεν τελειώνει εδώ.Υπάρχει μια ερμηνεία της κβαντομηχανικής βάσει της οποίας ο ντετερμινισμός καιτο τυχαίο μπορούν να συνυπάρχουν στον κβαντικό κόσμο. Σύμφωνα με την ερμηνείατων «πολλών κόσμων» της κβαντομηχανικής όλες οι εκδοχές, όπως το αν το φωτόνιοθα μεταδοθεί ή θα ανακλαστεί, υπάρχουν ταυτοχρόνως στο ίδιο σύμπαν - αλλά σεδιαφορετικούς κόσμους. Ετσι, στον ένα κόσμο το φωτόνιο περνάει από το τζάμι μαςενώ σε έναν άλλον, «παράλληλο» κόσμο, ανακλάται.
Σε
αυτή την απεικόνιση θεωρούμε ότι οι δύο κόσμοι είναι «μπλεγμένοι» σε μια
ταυτόχρονη ύπαρξη μέσα σε ένα υπερκείμενο σύμπαν. Και εμείς, οι παρατηρητές του
φωτονίου, είμαστε επίσης μπλεγμένοι μέσα σε αυτούς τους κόσμους: Υπάρχει στον
έναν κόσμο ένα αντίγραφό μας που παρατηρεί το φωτόνιο να περνάει μέσα από το
τζάμι και σε έναν άλλο κόσμο ένα άλλο αντίγραφό μας που παρατηρεί την ανάκλαση
του φωτονίου στην επιφάνεια του τζαμιού. Και οι δύο εκδοχές του εαυτού μας,
σύμφωνα με αυτή την ερμηνεία, υπάρχουν ταυτοχρόνως στο ίδιο σύμπαν.
Αυτό, φυσικά, είναι απόλυτα ντετερμινιστικό:Καθετί που μπορεί να συμβεί, πραγματικά συμβαίνει. Αυτό ωστόσο το οποίο δενμπορούμε να αποφασίσουμε - και εδώ το στοιχείο της τύχης είναι θεμελιώδες -είναι το σε ποιον ακριβώς κόσμο βρισκόμαστε, ποιο «εμείς» είναι εμείς και ποιο«εμείς» είναι αντίγραφο. Αυτή η λογική οδήγησε ορισμένους στο συμπέρασμα ότι ησυνείδηση μπορεί να είναι θεμελιώδης στην κβαντομηχανική, αν και αυτό δεν είναιένα συμπέρασμα με το οποίο συμφωνώ. Τελικά ωστόσο είναι εμφανές ότι ούτε οντετερμινισμός ούτε το τυχαίο ωφελούν την ελεύθερη βούληση. Αν η φύση είναιθεμελιωδώς τυχαία, τότε τα αποτελέσματα των πράξεών μας είναι απόλυτα έξω απότον έλεγχό μας: Το τυχαίο είναι εξίσου κακό με τον ντετερμινισμό. Για να έχουμε το είδος της ελεύθερης βούλησηςπου θα θέλαμε θα πρέπει να κινούμαστε σε μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στονντετερμινισμό και το τυχαίο. Πρέπει να μπορούμε να ενεργούμε ελεύθερα στιςπράξεις μας, αυτές όμως θα πρέπει να οδηγούν σε ντετερμινιστικά (δηλαδή όχιτυχαία) αποτελέσματα. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι ναστείλουμε τα παιδιά μας στο σχολείο της επιλογής μας. Θέλουμε όμως επίσης να πιστεύουμεότι οι νόμοι της φυσικής (και της βιολογίας, της κοινωνιολογίας και ούτω καθ'εξής) θα εξασφαλίσουν πως το ότι πηγαίνουν σε ένα καλό σχολείο είναι εξαιρετικάπιθανό να τα οδηγήσει σε μια καλύτερη ζωή. Το να έχει κανείς ελεύθερη βούλησηδεν έχει νόημα χωρίς έναν βαθμό ντετερμινισμού. Το ίδιο μπορεί να πει κανείςκαι για τη μελέτη της φυσικής. «Ποια είναι η απόδειξη ότι τα κτήνη δεν
είναι παρά μια ανώτερη φυλή ανδρεικέλων»είχε ρωτήσει ο βιολόγος Τόμας Χένρι Χάξλεϊ πριν από περισσότερο από έναναιώνα «που τρώνε χωρίς ευχαρίστηση,που φωνάζουν χωρίς πόνο,που
δεν επιθυμούν τίποτε,δεν γνωρίζουν τίποτε και μόνο προσποιούνται κάποια
νοημοσύνη;». Δεν υπάρχει απόδειξη όσον αφορά τη φυσική. Η φυσική είναιαπλώς ανίκανη να λύσει το ζήτημα της ελεύθερης βούλησης παρ' ότι, αν μη τιάλλο, μάλλον κλίνει προς τον ντετερμινισμό. Η πιο έντιμη θέση για έναν επιστήμονα στοζήτημα της ελεύθερης βούλησης είναι σίγουρα αγνωστικιστική: Απλώς δεν ξέρω.Αυτό το οποίο ξέρω είναι ότι όταν μου ζήτησαν να γράψω για την ελεύθερηβούληση, ως φυσικός βρήκα την ιδέα τόσο συναρπαστική ώστε δεν είχα άλλη επιλογήπαρά να δεχθώ. Θέλω να πιστεύω ότι η επιλογή σχετικά με τοποια πλευρά της φύσης θέλω να μελετήσω - αν θέλω να μετρήσω τη θέση ή τηνταχύτητα ενός σωματιδίου, για παράδειγμα - είναι δική μου. Θέλω όμως επίσης καιέναν βαθμό ντετερμινιστικής συμπεριφοράς στη φύση ο οποίος θα μου επιτρέψει νασυνάγω νόμους φυσικής από κάθε μέτρηση που θα κάνω. Στην ουσία, τα μόνα μέσαπου διαθέτουμε για να εξάγουμε τις βασικές εξισώσεις της κβαντομηχανικήςσημαίνουν ότι αυτές είναι απόλυτα ντετερμινιστικές, όπως εκείνες της νευτωνικήςμηχανικής. Δεν υπάρχει τίποτε μυστηριώδες ή αμφιλεγόμενοσε αυτό, δείτε όμως τι συμβαίνει όταν το εφαρμόζουμε στον εαυτό μας. Αναποτελούμαστε όλοι από άτομα και αν τα άτομα συμπεριφέρονται ντετερμινιστικά,τότε και εμείς θα πρέπει να είμαστε απόλυτα προκαθορισμένοι. Πρέπει δηλαδή ναέχουμε το ίδιο πεπρωμένο με το υπόλοιπο σύμπαν. Οταν κοιτάζουμε μέσα στονεγκέφαλό μας το μόνο που βλέπουμε είναι διασυνδεδεμένοι νευρώνες των οποίων ησυμπεριφορά ρυθμίζεται από την υποκείμενη μοριακή δομή, η οποία με τη σειρά τηςρυθμίζεται απόλυτα από τους αυστηρούς νόμους της κβαντομηχανικής. Ανπροχωρήσουμε το επιχείρημα ως τα άκρα, οι νόμοι της κβαντομηχανικής τελικάκαθορίζουν το πώς εξάγω τους νόμους της κβαντομηχανικής, κάτι το οποίο φαίνεταινα αποτελεί ένα απόλυτα κυκλικό επιχείρημα και επομένως λογικά δύσκολο ναυποστηριχθεί. Ο κ. Βλάτκο Βέντραλ είναι καθηγητής της
Κβαντικής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Λιντς της Βρετανίας.
είμαστε ελεύθεροι ή οχι. Ένα ερώτημα που όλους μας έχει απασχολήσει. Είναι αλήθεια οτι ζούμε σ ενα σύμπαν που εδω και δισεκατομύρια χρόνια κινειται κάτω απο αυστηρους νόμους και πιστεύω οτι ισχύει η αναλογία οτι γίνεται πάνω γίνεται και κάτω. Απ την άλλη μερια δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη φύση του ανθρώπου. Ο άνθρωπος δεν έχει μόνο υλικό σώμα, έχει και μια μεταφυσική διάσταση, την οποια είναι ελευθερος να την απορρίψει ή να τη δεχτεί και να την καλλιεργήσει.Σ αυτό ακριβώς το σημείο φαίνεται η ελευθερη βούληση του ανθρωπου.Ισως η αληθινη ελευθερια να βρισκεται στο μυαλο και την καρδια κι αυτο το πιστευω γιατι υπαρχουν ανθρωποι σαν τον Hawgins. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε αυτο που εμείς θέλουμε, όμως η ζωγραφιά μας χρειάζεται κορνιζες και πλαίσια τα οποια έχει καθορίσει κάποιος άλλος απο κει ψηλα.
Πληροφορία, προσοχή, νόημα και μέτρο
-
*«Όταν η πληροφορία είναι φθηνή, η προσοχή γίνεται ακριβή»*
Ζούμε στην εποχή του κορεσμού της πληροφορίας. Η διανομή της έχει γίνει
πανεύκολη. Όλοι έχουν έ...
Arthur Middleton Young
-
Στην Ελλάδα ακούμε, διαβάζουμε, και παίρνουμε αυτό που μας αξίζει. Αυτά τα
πεδία και οι υποτιθέμενοι δάσκαλοι και ταγοί τους, είναι για τα πανηγύρια,
με ελ...
Brexit : astrological analysis
-
*United Kingdom, January 1, 1801 Greenwich, 00:00 am*
*Source 1* : *"...**It is cast for the moment of the coming into force of
the Act for the Union of G...
είμαστε ελεύθεροι ή οχι. Ένα ερώτημα που όλους μας έχει απασχολήσει. Είναι αλήθεια οτι ζούμε σ ενα σύμπαν που εδω και δισεκατομύρια χρόνια κινειται κάτω απο αυστηρους νόμους και πιστεύω οτι ισχύει η αναλογία οτι γίνεται πάνω γίνεται και κάτω. Απ την άλλη μερια δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη φύση του ανθρώπου. Ο άνθρωπος δεν έχει μόνο υλικό σώμα, έχει και μια μεταφυσική διάσταση, την οποια είναι ελευθερος να την απορρίψει ή να τη δεχτεί και να την καλλιεργήσει.Σ αυτό ακριβώς το σημείο φαίνεται η ελευθερη βούληση του ανθρωπου.Ισως η αληθινη ελευθερια να βρισκεται στο μυαλο και την καρδια κι αυτο το πιστευω γιατι υπαρχουν ανθρωποι σαν τον Hawgins. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε αυτο που εμείς θέλουμε, όμως η ζωγραφιά μας χρειάζεται κορνιζες και πλαίσια τα οποια έχει καθορίσει κάποιος άλλος απο κει ψηλα.
ΑπάντησηΔιαγραφή